zondag 30 december 2012

Naaisel 7: ovenwant

Een tijdje terug waagde ik me aan het naaien van een ovenwant, tot dusver het lastigste naaisel dat ik al maakte.
Aanvankelijk was het de bedoeling om twee identieke ovenwanten te maken, maar ik zag het niet zitten om dat nog eens te maken. Het naaien zelf was, afgezien van de dikte van de vijf lagen, niet moeilijk. Het uitknippen van de hoekjes alvorens de want te keren daarentegen.... ik heb er een blaar aan overgehouden zo lastig was het knipwerk! 

De inspiratie kwam van hier en hier, maar ik was weereens lui en gebruikte geen patroon waardoor de want nogal breed is uitgevallen. Als voering gebruikte ik een laag molton en twee lagen oude handdoeken. Samen met de buitenstof en de binnenvoering waren dat dus vijf lagen om aaneen te stikken en van versierlijnen te voorzien!
 
De ovenwant kreeg nog een geel boordje dat ik in elkaar flanste met een restje stof. Niet echt biais, niet echt een boord... geklungel noem ik dat. Maar bon, ondanks alles belandde de ovenwant onder de kerstboom als extra cadeautje voor mijn moeder, die er heel content mee was. Oef! 

8 opmerkingen:

  1. Mooi! Zou ik ook willen proberen, maar mijn machine protesteert al bij 3 lagen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn machien (ikea) heeft dat ook niet zo graag, maar ik heb ook al gemerkt dat het beter gaat als je in het midden start te stikken in plaats van in het begin van je stiksels... en prutsen als je weereens alles vaststikt en niet meer vooruit geraakt. zou dat bij duurdere machines beter gaan?

      Verwijderen
  2. Als je er toch zou durven aan beginnen: kartelschaar! Is het wondermiddel om véél hoekjes in te knippen. Die van Ikea is best goed, net geen 5 euro. Knip er wel nooit papier mee, want dan lukt daarna stof niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je voor de tip! helpt dat ook voor dikke dikke lagen te knippen?

      Verwijderen
  3. wil ik ook al een tijdje maken, de jouwe ziet er in elk geval heel tof uit! Waar kan je die molton vinden? Of wat is dat precies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wou een tijdje terug in de veritas vlieseline kopen en heb me toen vergist (wist niet wat dat was) en kocht een dikkere wat-achtige (witte) laag. Geen idee of het echt "molton" is, maar het leek me ideaal om te gebruiken als vulling voor de ovenwant. De want is al getest en de hitte komt er alvast niet door.

      Verwijderen
  4. Ik heb al regelmatig ovenwanten gemaakt en het is echt wel een hels proces. De mijne zijn wel geen klassieke wanten in de vorm van een hand en ik werk met biais rondom rond. Het is vooral die biais die het wat lastig maakt, omdat hij zo veel lagen moet omranden. Maar sinds ik mijn overlockmachine heb, overlock ik de randen, alle lagen tegelijk, en dan zijn de randen zodanig opeengeperst door het overlockstiksel dat de biais errond stikken niet meer moeilijk is.
    (Hier een voorbeeldje, om mijn uitleg eventueel te helpen verduidelijken ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen