woensdag 2 januari 2013

Naaisel 8: Kersenpitkussen met rijst

Het laatste naaisel van 2012 werd alweer een kersenpitkussen met rijst, deze keer als cadeautje voor een vriendin.
Het leuke aan de kersenpitkussens is dat het echt poepsimpel is. Ideaal dus als je een restje stof hebt liggen en in no-time een leuk cadeautje wil maken. 
 
Een tutorial of patroon is niet eens nodig: je snijdt gewoon twee even grote stukken stof uit (de buitenstof) en twee even grote stukken flanel (uit een oud laken of pijama bijvoorbeeld). De vorm en grootte kun je zelf uitkiezen: rechthoekig, vierkant, lang en smal, in de vorm van een wolk, een kat, ... het maakt niet uit.
 
De buitenstofjes leg je met de mooie kanten op elkaar met daarop langs beide kanten een even groot laagje flanel. Vervolgens stik je helemaal rond, en laat je langs één zijde (naar keuze) een vijftal cm ongestikt om als keergat te gebruiken. Zo:
Via het keergat keer je je kussentje om en dan vul je het met rijst (ik gebruikte risottorijst want dat hadden we nog staan) tot je nog net het keergat kan toenaaien.  
Als je een groter kussen maak kun je het onderverdelen in aparte kussentjes zodat de rijst mooi verdeeld blijft over het kussen. Je vult dan een deel van je kussen met rijst, houdt de rijst op z'n plaats met speldjes en naait het eerste stuk dicht. Dit herhaal je tot je hele kussen vol rijst zit. Zoiets:
Het keergat toenaaien doe ik gewoon met de machien (ik haat naaien met de hand), door nog eens helemaal rond het kussen te stikken (ook handig als extra versteviging). Niet vergeten eerst de hoekjes weg te knippen alvoren de stof te keren.
 
Als mijn uitleg niet duidelijk is, geen nood, op deze website staat alles uitgelegd met foto's. Je kan trouwens ook geurtjes toevoegen aan de rijst (lavendel,..) zodat je hele huis lekker ruikt als je het kussen opwarmt (2 à 3 minuten, afhankelijk van je microgolfoven). Heerlijk!
 
Omdat het zo snel en simpel is, maakte ik tussendoor ook deze mini-kussentjes om als handenwarmers in de jaszakken te steken als het buiten erg koud is:

6 opmerkingen:

  1. Wauw, dit is leuk! Deze ga ik maken voor met nieuwjaar aan mijn schoonzusje te geven. Blijft die rijst dan langer warm dan kersenpitten of is dat ongeveer gelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee eigenlijk. Rijst is gewoon makkelijker te vinden in de keukenkast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag je om het even welk stofje in de microgolfoven stoppen ? Rijst is inderdaad makkelijker te vinden dan kersenpitjes :-) Zou een leuk geschenkje zijn voor Moederdag in mijn kleuterklasje....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welk materiaal van stofje mag je hiervoor gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de buitenstof gebruikte ik katoen, maar wel zo van die dikkere katoen (vb gordijnstof,...). De binnenkant nam ik van flanel. Ik vermoed dat je met alle soorten katoen goed zit...

      Verwijderen