dinsdag 7 augustus 2012

Naaisel 1 : Laptophoes

Zoals u hier al kon lezen, kocht ik onlangs een stapel stoffen bij Bambiblauw. 
Als allereerste project waagde ik me aan het naaien van een laptophoes. 

Ik geef toe, ik heb nog nooit eerder iets in elkaar genaaid en termen zoals "biais", "overlock", ... zeggen me helemaal niets. Gisteren legde een vriendin me uit hoe de naaimachine van Ikea werkt, hoe je de draad moet vastmaken, hoe je de spoel kan vervangen en hoe je tenslotte twee stukken stof aan elkaar kunt naaien met gebruik van de voetpedaal. 

Na de korte spoedcursus ging ik aan de slag en maakte ik uiteindelijk deze laptophoes:
De inspiratie kwam van Wentiti, de tutorial haalde ik bij Missy N omdat daar alle afmetingen in cm stonden (toch wel handiger dan in inches!).

Het stofje met motief komt van Bambiblauw, de rode vilten voering en rode velcro komen van Veritas en als opvulling gebruikte ik een oude groene fleeze bij gebrek aan vlieseline. Dat maakte het wel iets moeilijker omdat eerst de fleeze aan de voering nog moest worden genaaid en de hoes nogal dik werd.  
Dit heb ik geleerd dankzij dit eerste probeersel:
  • Het meeste werk gaat naar het uitsnijden van de lappen stof.
  • Tutorials zien er eenvoudig uit maar eer je echt begrijpt hoe de vork in de steel zit ben je wel even bezig
  • Best eerst eens oefenen op het stikken van een rechte lijn op een proeflapje.
  • Speldjes zijn echt wel handig om de stoffen op hun plaats te houden
  • Altijd een stap vooruit denken of anders eindig je met een volledig toegestikte hoes.
  • Naaien is fun want je hebt direct een resultaat ook al ken je er niets van!
  • Ik wil nog naaien!
Het moet gezegd zijn, ik ben best wel trots op het resultaat, ook al is de afwerking niet perfect. Een volgende keer zou ik er wel voor zorgen dat de voering niet groter uitvalt als de hoes zodat er geen bobbels in de hoes blijven zitten. De flap zou ik ook wat groter maken en ik zou overal meer marge rekenen want nu is alles toch een beetje krap geworden. 

Op naar een volgend project!

4 opmerkingen:

  1. Wauw, indrukwekkend! Ik zou echt nooit gedacht hebben dat dit je eerste naaisel was. Het ziet er geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je!
      Met dank aan de duidelijke tutorial natuurlijk... En al 'n chance dat alle naden binnenin zitten zodat je niet kan zien hoe slordig ze zijn :-)

      Verwijderen