woensdag 12 september 2012

Naaisel 5: een topje

Na een laptophoes, twee zakjes en een tas, was het tijd om eens een kledingstuk te proberen. De rokjes van deze madam zag ik (nog) niet zitten: wat ziet dat er ingewikkeld uit met die patronen. Patronen in het algemeen zie ik eigenlijk niet zitten... te lui om het te willen begrijpen. Ik besloot dan maar koppig te wezen en nam mijn lievelingstopje uit de kast met de bedenking "hoe moeilijk kan het zijn"...

Om de uitdaging compleet te maken gebruikte ik voor het eerst tricot... op een Ikea-naaimachien dan nog wel! Vergeet de overlock, vergeet de "strechsteek" of wat het ook mag zijn... van de tips die ik hier las begreep ik toch niet al te veel of had ik het nodige materiaal niet (tweelingnaald? jerseynaald? strechsteek? draadspanning?).

Het t-shirt werd bestudeerd, en ik tekende een soort van "patroon". Wat ik niet snap is dat je om een patroon te maken je t-shirt uiteen moet halen. Maar laat het nu net mijn lievelings t-shirt zijn dat ik wil namaken: daar ga ik heus niet in knippen!
De tricot-randjes werden met een zigzagsteek gestikt. Achteruit stikken (op het begin en einde) lukte langs geen kanten: de tricot kwam gegarandeerd vast te zitten (alle tips zijn welkom!).

Het aaneenstikken van de verschillende onderdelen vroeg wel wat denk- en puzzelwerk, maar uiteindelijk had ik toch één volledig geheel dat eruit zag als t-shirt. Nu ja, bij het passen werd al gauw duidelijk dat ik met dit t-shirt nooit de deur uit zou komen. Het "op het gevoel" tekenen van een patroon bleek niet de beste tactiek.
Maar ik gaf de moed niet op en werkte het topje nog wat bij, op goed geluk. Ziehier het resultaat. De kleur is saai, maar ik gebruikte een goedkope stof van de stoffenmarkt omdat het toch maar een probeersel was.


 
Ik moet zeggen dat ik niet gedacht had dat ik tot een draagbaar topje zou komen, maar met wat prutswerk is het me toch gelukt. Misschien moet ik me voor een volgend kledingstuk wel eens verdiepen in het gebruik van patronen... 

1 opmerking: