vrijdag 6 juli 2012

Zaailingen vertroetelen

Via de website Makkelijke Moestuin leerde ik de voorbije maanden hoe je op een wel héél eenvoudige en goedkope manier het moestuinen onder de knie kunt krijgen zonder dat je het na enkele pogingen al weer opgeeft.

De nederlander Jelle leert je er alles over het Makkelijke Moestuinieren. Na het lezen van die website was ik dolenthousiast en zag ik het moestuinieren helemaal zitten.Mijn enthousiasme was nogal opvallend, want op onze housewarming kreeg ik een heuse Makkelijke Moestuin cadeau.
Na wat perikelen om de juiste grondsamenstelling te vinden (ik gebruikte een mengeling van vermiculiet, cocopeat en kwalitatieve potgrond) was de moestuin klaar voor gebruik. De tomaten, basilicum, munt, tijm en bieslook werden meteen geplant, en verder werd er flink gezaaid. 


1 x
bieslook


1 x
tijm


1 x
basilicum


1 x
munt


4 x
selder


4 x
krulandijvie


16 x
lente-uitjes


4 x
pak soi


1 x
tomaat


4 x
kropsla


4 x
afrikaantjes


4 x
broccoli


1 x
tomaat


4 x
peterselie


16 x
wortel


16 x
radijsjes

Het resultaat zag er meteen al zo uit:




















En na een drietal dagen zag ik de eerste zaailingskes verschijnen: de radijsjes. 
Sindsdien ben ik helemaal verkocht aan het moestuinieren en gebruik ik eender welk excuus om nog eens te checken of de zaailingskes al wat gegroeid zijn...
En toen daarnet een hevig onweer uitbrak, zag ik een gescheurd radijsbladje en brak mijn hart.
Ik besloot dan maar dat ik de zaailingen zou vertroetelen en beschermen tegen het kwaad....




6 opmerkingen:

  1. Ben kortelings ook begonnen met een makkelijke moestuin maar vind hier in ons Belgenlandje geen vermiculiet. Waar hebben jullie die gevonden?

    Mvg,Werner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook als een gek staan zoeken en heb het uiteindelijk gekocht in de Eurotuin in Merelbeke. Ze verkopen daar bij de spullen voor reptielen zakken vermiculiet per 5L, wel heel erg duur (ik denk 5 euro per 5L ofzo)! Ik was te lui om verder te zoeken en heb zo vijf zakken gekocht. Vier zakken werden in de moestuin verwerkt, de andere hou ik over voor wanneer ik plantjes verpot. De hoeveelheden zijn dus niet zoals de "echte" makkelijke moestuin, maar het werkt wel evengoed tot nu toe. Compost heb ik er ook niet in verwerkt wegens gebrek aan kwalitatieve compost (onze compostbak is nog maar net opgestart). De cocopeat en potgrond doen hun werk tot nu toe wel goed.

      Veel succes!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je snelle antwoord - ik werk vlakbij de Eurotuin dus kan er één der dagen eens binnen springen!

      Werner

      Verwijderen
    3. Vandaag even langs de Eurotuin geweest en gelukkig voor mij waren de zakken niet in stock, dus moest ik wel verder zoeken....100 liter voor 19,9 euro! Da's wel een héél groot verschil.

      Verwijderen
    4. amai! waar heb je het gevonden? lijkt inderdaad meer op de normale prijs voor vermiculiet. luiheid is toch een lelijke zonde!

      Verwijderen
    5. http://www.maalderijvandenbergh.be/ in Edegem (woon er niet zo ver van)

      Verwijderen